בשנות ה-40 של המאה ה-19 הייתה עדיין ארץ ישראל מחוז נידח וחסר חשיבות באימפריה העותמאנית, ללא קשרי תחבורה, מסחר ודואר מסודרים עם העולם שמחוץ לה. ספינות ממדינות זרות לא פקדו את נמלי ארץ ישראל, והדרך היחידה לצאת אל העולם הגדול הייתה דרך המדינות השכנות. מכתבים מן העולם הגיעו אל בתי הדואר בביירות או באלכסנדרייה, ומשם היה צורך להיעזר בשליחים פרטיים כדי להעבירם אל המכותב בארץ ישראל. דואר ים השינוי במעמדה של ארץ ישראל התרחש בד בבד עם התפתחות שירותי הספנות בעולם. במחצית שנות החמישים של המאה ה-19 החלו ספינות קיטור של חברות הספנות האוסטרית והצרפתית לפקוד מדי שבוע את נמלי יפו, חיפה ועכו, ובסוף העשור הצטרפה אליהן גם חברת הספנות של רוסיה. בעקבות קיומו של לוח ההפלגות הקבוע נפתחו ביפו ובחיפה בתי דואר זרים שפעלו בחסות הקונסוליות של אוסטרייה, צרפת ורוסיה. בבול המוקדש לדואר ים, על רקע גלויה המתארת את נמל יפו במאה ה-19, משובצת מעטפה שנשלחה מבית הדואר הצרפתי ביפו ונושאת חותמת עם המילה "Jaffa". בשובל משובצת חותמת של בית הדואר האוסטרי ביפו, ובמרכז הבול מוצגת ספינת הדואר הרוסית "צ'יחאצ'וב" שעלתה על שרטון בחוף יפו. לכל מוצרי הנפקת מרץ 2023
|