באמנות הקיר רוח החברה הישראלית ותרבותה מתבטאות בטכניקות שונות, כגון ציור, תבליט ופסיפס. המתבונן באלפי יצירות הקיר הפזורות במרחב הציבורי בארץ לומד רבות על הלך הרוח בחברתנו. שימורן של היצירות הללו חשוב ביותר בהיותו שימור התרבות לדורות הבאים. כל זאת נעשה בסקר אמנות הקיר בישראל במיזם משותף של יד יצחק בן־צבי, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומשרד מורשת. חלוצים את תשעת החלוצות והחלוצים יצרו האמנים הצעירים שרגא וייל, חבר העוגן (1918–2009), ושמואל כץ, חבר געתון (1926–2010) בטכניקת הפרסקו ב־1954. הפרסקו, שאורכו היה כ־15 מטר, צויר על קיר חדר האוכל החדש בקיבוץ עין המפרץ. הדמויות צוירו ברוח הריאליזם הסוציאליסטי: נשים וגברים מלאי עוז ויופי העוסקים בחקלאות – דיג, קטיף, מרעה – ובו־בזמן מנעימים בחליל ובתוף ורוקדים. בשנות השמונים במהלך שיפוץ המבנה נהרסו חלק מהציורים, והודות ליוזמתו של בן הקיבוץ מתי להט ניצלו חלקם. כיום לאחר השימור נתלו מחדש על הקיר שש דמויות. שימור היצירה נעשה על ידי המשמרות הילה מסינגר וקטי קנבסקי. כתבה: סמדר ברק לכל מוצרי הנפקת מאי 2025
|